RECENZE: Tamron 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD – konečně „do it all” objektiv, o kterém jste vždy snili?

Michal Stehlík, milovník přírody a hor, vášnivý fotograf, kameraman a cestovatel, testoval objektiv Tamron 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD pro bezzrcadlovku Sony Alpha A7 IV. Co jej zaujalo? Co by mu vytknul? Přečtěte si jeho kompletní recenzi a zkušenosti.

Tamron se letos zaměřil na aktualizaci svých superzoomů a po nedávném představení skvělé „padesát-třístovky” tu máme rozsahově podobný, přesto ale odlišný TAMRON 28-300 mm F/4-7.1 Di III VC VXD. Lehce jsem se téhle recenze obával, neb tohle sklo nahrazuje mou na krajiny a cestování vůbec nejoblíbenější „dvacetosm-dvoustovku” a přidat 100mm rozsahu, při zachování rozumné obrazové kvality, je pro výrobce obecně nemalou výzvou. Tamron ale poslední dobou ukazuje, že se svými pokročilými technologiemi dokáže na poli optiky nemalé zázraky a my si teď postupně ukážeme, jak si s tímhle rébusem poradil tentokrát.

Produktová fotografie objektivu Tamron 28-300mm f/4-7.1 Di III VC VXD, všestranného superzoomu s rozsahem 28-300mm, kompaktním a lehkým designem, ideálního pro cestování a každodenní fotografii. Recenze fotograf Michal Stehlik

Jasně, hned na úvod je třeba si přiznat, že i přes veškerý pokrok v optických technologiích se superzoomy nemohou plně vyrovnat dražším a specializovanějším objektivům; koneckonců, to ani není jejich cílem. Jejich hlavní předností zůstává neuvěřitelná všestrannost, kompaktní rozměry, široký rozsah ohniskových vzdáleností a super nízká váha. Tohle jsou vlastnosti, kvůli kterým na několikadenním tripu v horách, na cestách, nebo s třeba na dovolené s rodinou, s lehkostí v duši přimhouříte oko nad trochu “měkčími” rohy.

Krajinářská fotografie kostelu St. Coloman v Německu těsně před bouří. Dramatická obloha a impozantní scéna zachycena fotografem Michalem Stehlíkem.
TAMRON 28-300 mm f/4-7.1 Di III VC VXD – ISO100, 1/125s, f/11.0, 58mm

Nový TAMRON 28-300 mm F/4-7.1 Di III VC VXD (interní označení A074) v sobě snoubí tohle všechno a nad mou milovanou 28-200 přidal ještě několik dalších „vychytávek”.

Nejprve si ale vysvětlíme, co všechny ty zkratky znamenají:

  • Di III (Digitally Integrated Design) – skla specificky navržená pro bezzrcadlovky s vyměnitelnými objektivy, v tomhle případě pro Sony Full Frame E-mount, neboli Sony FE.
  • VC (Vibration Compensation) – patentovaný mechanismus optické stabilizace obrazu
  • VXD (Voice-coil Extreme-torque Drive) – mechanismus ostření lineárního motoru pro extrémně rychlý a vysoce přesný pohyb (ve srovnání s konvenčním pohonným systémem lineární motor výrazně snižuje hluk a vibrace pohonu). Momentálně nejlepší autofocus systém, který Tamron nabízí.
A začneme hned integrovanou stabilizací, která by dle mého měla být u super zoomů naprostou samozřejmostí, neb ne vždy se chceme vláčet i se stativem a IBIS v těle fotoaparátu není všespasitelný. U Tamronu stabilizace funguje velmi dobře a kromě delších časů při focení z ruky vás skvěle vás podrží i u natáčení videa (pozn. rozdíl, mezi IBIS jen v těle a IBIS v těle i v objektivu je u telezoomů obrovský).
Krajinářská fotografie východu slunce v rakouských Alpách, zlaté světlo osvětluje vrcholky hor. Foceno od horské chaty Welser Hutte. Fotograf Michal Stehlík.
TAMRON 28-300 mm f/4-7.1 Di III VC VXD – ISO640, 1/50s, f/6.3, 105mm
O přesný autofocus se starají lineární VXD motory (pozn. původní 28-200mm ještě pracovala s motory krokovými – RXD), které jsou zároveň extrémně rychlé a fotografování zvěře, či čehokoliv v pohybu si tak budete moct užít opravdu naplno. Pro videomakery je dále podstatné, že VXD motory přeostřují defacto okamžitě a jsou extrémně tiché. Dvacetosmtřístovka má též minimální “focus breathing”.

Kvalita obrazu a výkon

100mm rozsahu navíc oproti původní 28-200mm s sebou přineslo “daň” v podobě posunutí světelnosti z F/2.8 – 5.6 na nynějších F/4 – 7.1, kdy:
F/4.0 se udrží mezi 28 – 31mm
F/4.5 mezi 32 – 43mm
F/5.0 mezi 44 – 53mm
F/5.6 mezi 54 – 77mm
F/6.3 mezi 78 – 169mm
F/7.1 mezi 170 – 300mm
Pokud tedy fotíte často v low light situacích, případně je vaší největší vášní portrétní fotografie, je otázka jestli se nerozhlídnout po světelnějším skle s o něco menším rozsahem a větší světelností, jinak se vysokým ISO hodnotám prostě nevyhnete (ne, že by to byl u moderních bezzrcadlovek až takový problém, ale…). Nicméně pokud cestujete, nebo trekujete dlouhé dny po horách “s plnou polní” a nechcete non stop měnit objektivy, pro vás je 28-300mm naprosto perfektní volbou. S 10.7x zoomem toho zvládnete už opravdu hodně a přes prvopočáteční lehkou skepsi ohledně obrazové kvality při takhle extrémním rozsahu si Tamron 28-300mm nevedl vůbec špatně.Schéma optické konstrukce objektivu TAMRON 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD, zobrazující rozmístění 20 optických členů ve 13 skupinách. Včetně speciálních XLD a LD prvků pro minimalizaci chromatické aberace. Recenze Michal Stehlik.
Optickou konstrukci zde tvoří soustava 20 členů ve 13 skupinách, kdy na středu je 28-300mm krásně ostrý, víceméně na všech ohniskových vzdálenostech, jen na dlouhém na konci – 300mm se středová ostrost mírně snižuje, nejde ale o nic dramatického.

Na periferii obrazu, kde jsou světelné paprsky lámané pod ostřejším úhlem než na středu, ale dochází k postupnému poklesu ostrosti ve směru od středu k rohům a obraz nám v nich “měkne”. Situace se mírně zlepšuje při vyšším zaclonění, ale úplný zázrak zde nečekejte. Tohle je “cena” za 272mm ohniskových vzdáleností.

Nutno ale dodat, že na superzoom s více než desetinásobným přiblížením nejsou celkově výsledky vůbec špatné, naopak bych je při takhle velkém rozsahu čekal výrazně horší.

Na obou koncích (28mm a 300mm) je, celkem očekávatelně, patrná vinětace (jednoduše odstranitelná v post procesu), kdy ale vyšším zacloněním, případně směrem ke středním ohniskovým vzdálenostem postupně mizí a stává se téměř nepostřehnutelnou.

Krajinářská fotografie kostela Wallfahrtskirche Maria Gern v Německu s majestátními Alpami v pozadí. Fotograf Michal Stehlík.
TAMRON 28-300 mm f/4-7.1 Di III VC VXD – ISO100, 1/100s & 1/50s & 1/30s, f/11.0, 51mm – HDR – složeno ze 3 fotografií
I přes použití XLD a LD členů Tamron 28-300mm F4-7.1 Di III VC VXD vykazuje určitou míru chromatické aberace, přičemž boční chromatická aberace je nejvýraznější na širokém konci a znovu se mírně zvyšuje směrem ke 300mm. Ale opět, na objektiv s takhle extrémním rozsahem je výsledná kvalita obrazu stále velmi působivá.

Nad tohle všechno vám Tamron nabídne minimální zaostřovací vzdálenost (MOD) 19cm na širokém konci a maximální zvětšení 1:2.8, takže si na výletech užijete i trochu toho “makra”.

Makro fotografie včely sbírající nektar na květině. Fotograf Michal Stehlík.
TAMRON 28-300 mm f/4-7.1 Di III VC VXD – ISO400, 1/320s, f/4.0, 28mm – bez ořezu

Tamron 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD – pár základních parametrů:

  • Modelové označení: A074
  • Ohnisková vzdálenost: 28-300mm
  • Světelnost objektivu: F/4 – 7.1
  • Optická konstrukce: 20 členů ve 13 skupinách
  • Počet lamel clony: 9
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 0,19m (WIDE) / 0,99m (TELE)
  • Průměr filtrů: 67mm
  • Stabilizace: ano
  • Váha: 610g
  • Délka: 126mm
  • Utěsněný proti vlhkosti a prachu
  • Kompatibilní se softwarem TAMRON Lens Utility – aktualizace firmware a optimalizace funkcí objektivu
Pro potlačení vnitřních odrazů způsobujících “duchy” (sekundární obrázky) a odlesky (způsobují nízký kontrast a vyblednutí) zde Tamron použil technologii BBAR-G2 (Broad Band Anti Reflection), alias vícenásobné nanášení vrstev fluoridu hořečnatého. Dvacetosm-třístovka sice není úplně “imunní” a na široce otevřené cloně se odlesky mírně objevují, ale jinak je má Tamron 28-300mm zmáknuté v celku dobře. Přední člen je navíc ošetřen fluorovým povlakem odpuzujícím vodu, mastnotu a další nečistoty a pokud nepoužíváte UV filtry, tak tuhle “fičuru” opravdu oceníte.

Konstrukce a ergonomie

Integrovaná stabilizace, obrovský rozsah, tohle všechno se Tamronu podařilo “nacpat” do pouhých 126mm délky a 610g váhy, při zachování průměru filtrů na 67mm (až na několik málo vyjímek je průměr 67mm společný pro celou modelovou řadu a filtry tak můžete zvesela sdílet mezi vašimi objektivy).

A byla to velmi dobře zvolená strategie. Díky svým kompaktním rozměrům 28-300mm úplně svádí ji vzít kamkoliv s sebou a vzhledem k celkem širokému konci nechat svůj oblíbený “širokáč” v pohodě doma. V těch několika málo situacích, kdy mi chyběl, jsem prostě složil jednoduché panorama, neb 28mm už pokrývá celkem slušný úhel záběru – 75°23’.

Všechna nová těla, která Tamron vypustil během posledních 2 let, padnou perfektně do ruky. Díky vylepšené ergonomii a použitím lesklejšího povrchu došlo k výraznému zlepšení odolnosti proti poškrábání a otiskům prstů. Chod obou prstenců (ostření a zoom) je krásně plynulý a díky upravenému tvaru vroubkování (drážky jsou hlubší a mají pocitově lepší grip) se skvěle ovládají.Produktová fotografie objektivu TAMRON 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD, ukazující programovatelné tlačítko a USB-C port pro uživatelská nastavení pomocí softwaru Tamron Lens Utility.

Na těle sice nenajdeme AM/MF přepínač (nutno řešit v těle fotoaparátu), za to nám Tamron nadělil programovatelné tlačítko a zámek pro nechtěné vysunutí objektivu.  Oba ovládací prvky jsou výborně umístěné v blízkosti prstů (tlačítko je u palce a zámek vychází na ukazovák) a lze na ně tak velmi jednoduše dosáhnout.

Ochuzeni nezůstaneme ani o, u Tamronu již standardní, USB-C port pro aktualizaci firmware, či přizpůsobení dostupných funkcí objektivu (např. metody ostření – nelineární/lineární, programování zmíněného tlačítka atd.) a to vše v pohodlí domácího prostředí pomocí bezplatně stažitelného software Tamron Lens Utility. Majitelé mobilních zařízení se systémem Android mohou navíc použít i mobilní verzi a přizpůsobit si tak objektiv svým potřebám a stylu tvorby rovnou v terénu (to rozhodně oceníte zejména při natáčení videa).

Obrázek znázorňující utěsnění objektivu TAMRON 28-300mm F/4-7.1 Di III VC VXD proti vniknutí prachu a vlhkosti, se zvýrazněním klíčových míst ochrany.
Tělo 28-300 je navíc utěsněno proti vniknutí prachu a vlhkosti na všech kritický místech, včetně zmíněného USB-C portu.

Takže pro koho tedy je?

Pro cestovatele, pro hikery, pro horolezce, pro hobíky co si chtějí skvěle zafotit hned několik žánrů (ala ten pověstný “Do It All” objektiv), ale nezruinovat kvůli tomu rodinný rozpočet, pro všechny, co mají osypky z představy, že musí venku měnit skla (a že jich znám)… našla by se toho spousta.
Krajinářská fotografie východu slunce v rakouských Alpách, širokoúhlý záběr zachycující celou horskou scenérii s osvětlenými vrcholky a dramatickým nebem. Foceno od horské chaty Welser Hutte. Fotograf Michal Stehlík.
TAMRON 28-300 mm f/4-7.1 Di III VC VXD – ISO200, 1/25s, f/6.3, 28mm

Ne, nedostanete z něho fotky ostré jako z GMek, nebo podobných skvostů jako je Tamron 35-150mm, musel by potom vážit “tunu” a o případných rozměrech lepší nemluvit. Nicméně naprosto fantastickou službu vám udělá všude tam, kde se nechcete/nemůžete tahat s těžkou technikou a prioritou je pro vás tak hlavně kompaktnost a rozsah, při pořád velmi slušné obrazové kvalitě.

Tam je 28-300mm jako doma a bude vás přímo nutit ji brát všude s sebou, neb s délkou 126mm a váhou lehce nad půl kila o ní v batohu ani nevíte.

Za 24 990kč (doporučená MOC distributorem pro ČR a SR – www.penta.cz) dostanete více než desetinásobný zoom, stabilizaci, extrémně rychlý autofocus a možnost se při svých kreativních toulkách realizovat od lehkého makra až po vypichování detailů v přírodě. Navíc, pokud si objektiv zaregistrujete na oficiálních stránkách https://5years.tamron.eu/ do dvou měsíců od zakoupení, dostanete k tomu ještě 5 let záruky.

Tak zase příště,

Michal Stehlík

Poznámka: Článek jsme převzali z webu autora recenze.
Odebírejte zajímavé články
Sdílejte článek
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest